Womenomics – Nők a japán munkaerő- piacon
Japán kelet-ázsiai regionális hatalmi pozícióját számos tényező veszélyezteti, de ezek közül a legnagyobb problémák a belső, gazdasági és társadalmi természetűek. Képes lehet-e a Womenomics szignifikáns változásokat hozni a jelenlegi japán társadalomban, a kiaknázatlan női munkaerő szempontjából? A japán munka elmúlt évszázadát a női szerepek változásai felől vizsgáljuk, a Meiji-restaurációtól a háború utáni sikeres talpra állás és a „japán csoda” időszakán át a mai, borúsabb fejleményekig.
Az alábbi elemzésben arra keressük a választ, hogy a japán társadalom jelenlegi helyzetében hatékonyan megvalósítható-e a nők munkaerő-piaci körülményeinek megváltoztatása. Ehhez szemügyre vesszük Japán jelenlegi demográfiai problémáit és munkaerő-piaci helyzetét, valamint az elmúlt évszázad fejleményeit a női munkavállalók szemszögéből, és megvizsgáljuk, hogy milyen fejlődési folyamaton ment keresztül a modern japán társadalom. A Womenomics eredményeit és azok ütemét összevetjük a kitűzött célokkal és a megoldandó problémákkal, hogy mérleget vonjuk az elmúlt évek irányvonaláról.
A japán társadalom kihívásai
Világszerte problémát okoz, hogy a fejlett országok társadalmának összetétele változik: egyre kevesebben születnek, és egyre magasabb a hatvan év feletti idősek aránya. A gazdasági fejlődés által átalakított társadalmakra jellemző az alacsony születési szám, s ez különösen igaz a dinamikusan fejlődő Kelet-Ázsiában.[1] A legfejlettebb országokban, így Japánban és Dél-Koreában a legalacsonyabb a termékenységi ráta, utóbbi ország világelső e tekintetben, míg Japán a második helyen követi.
Az elöregedés költségei igen magasak lehetnek Japán számára, ugyanis a 2016-ban a rekordszámú 308 ezer fővel csökkenő lakosságú ország ugyanebben az évben 1 százalékpontos GDP-csökkenés elszenvedője is volt.[2] Az IMF számításai szerint viszont ez a csökkenés egyre drágább lehet Japán számára, s 2020 és 2050 között közel 1,5 százalékponttal eshet az ország nemzeti jövedelme a jelenlegi termékenységi trendek folytatódása esetén, még a szigorú bevándorláspolitika enyhítésével is.[3] A japán munkaerő szűkös erőforrás, viszont még mindig vannak kiaknázatlan területei, amelyek azonban messze esnek a nagy japán vállalatok elvárásaitól és hagyományos berendezkedésétől.
A külső szemlélő előtt a tipikus japánt egy nagy cégnél egy életen át dolgozó, diplomás férfi testesíti meg. Ám Yoshio Sugimoto japán szociológus rávilágít arra, hogy ez egy nagy leegyszerűsítés, hiszen a japán nők többen vannak, mint férfi honfitársaik, s csak a felnőtt lakosság 15%-a rendelkezik egyetemi diplomával.[4] A japán társadalom összetételét szemlélve szembetűnő, hogy a japán munkakultúra látványos képviselői elsősorban a nagy cégek iránti lojális munkavállalók, akik a gazdasági élet jelentős részét alkotják, így pedig nagy hatással vannak a japán tömegmédiára és a modern kulturális életre.[5] Ez az életpálya azonban nem mindig mutat hasonlóságokat a nagy többség változatos életmódjával, így a nagy számú részmunkaidőben, ideiglenes szerződéssel foglalkoztatott japán nőével sem. A japán döntéshozóknak ezzel az ellentmondással is szembe kell nézniük, amikor a nők munkavállalását ösztönző politikát alkotnak.
Az Abenomics és a Womenomics
A Womenomics néven híressé vált reformjavaslatok az Abe Shinzho japán miniszterelnökhöz kötődő Abenomics gazdasági terv keretében értelmezhetők. Az Abenomics a 2012-es választások után került meghirdetésre, amelyben a frissen megválasztott Abe miniszterelnök a japán gazdaság újraindítását ígérte.[6] A „három nyíl”, azaz három fő irányvonal mentén felépülő programcsomag első lépése a 2013 elején alkalmazott fiskális stimulus volt, a második lépés a 2013-tól a mai napig működő expanzív monetáris politika, harmadik lépésként pedig egy strukturális reformcsomagot helyeztek kilátásba, amelynek célja a japán termelékenység növelése.[7]
A miniszterelnök 2013-ban, az ENSZ közgyűlése előtt mondott beszédében a nemzetközi közösség előtt is hangot adott gazdaságot erősítő szándékainak, s ekkor szólt az ún. „Womenomics” elméletéről.[8] Abe Shinzho ezzel kifejezte, hogy a gazdaságélénkítő rendelkezések sorában nagy szerepet kapnak a nők gazdasági szerepvállalását célzó törekvések. Erre az a felismerés vihette rá, hogy a japán nők kiaknázatlan erőforrást jelentenek a gazdaság számára, s a fent részletezett demográfiai problémák tükrében az ország nem engedheti meg, hogy a potenciális munkavállalók egy része kimaradjon a piacról.
A Womenomics az Abenomics 2.0 három részéből[9] az első lépésben helyezhető el, ami a termelékenységet növelő intézkedések összessége. A „Boost Productivity” szlogennel fémjelzett program a japán munkaerő-piac átformálására irányul. Kísérletet tesznek a munkakultúra megváltoztatására, hogy a termelékenységet a megváltozott demográfiai viszonyokhoz képest növelni tudják. Fontos szerepet tölt még be a túlórák törvényi maximalizálása és a kihágások büntetése, valamint az átképzés, ami különösen a gyermeknevelésből visszatérő anyák számára lényeges.[10]
A gazdaságélénkítési csomag tartalmazza az óvodák és napközik kiterjesztését (500 ezer új hely a 2017-es fiskális év végéig), a rugalmas munkakörnyezet és objektív teljesítményértékelés fejlesztését. A hosszú távú cél az „egyenlő munkáért egyenlő fizetés”, s ezáltal a sokszínűség elősegítése a magánszektorban és a közszférában egyaránt. A gyermekvállalás és a munka egyensúlyát hivatott rendezni az a 2014-ben életbe lépett törvény is, ami a gyermekgondozási fizetés 50%-áról 67%-ra emelte a szülési szabadság első hat hónapjában.[11]
A Goldman Sachs japán elemzői több hatástanulmányt készítettek a Womenomics hasznosulási lehetőségeiről. A 2010-es elemzésben nemzeti prioritásnak nevezték a női munkaerő hasznosítását, az akkor rekordnak számító 60%-os foglalkoztatás ellenére is.[12] Az elemzés szerint fontos lenne, hogy a női munkaerő részvételi arányát növeljék, hiszen ha elérnék a férfiak 80%-os foglalkoztatottságát, a plusz 8,2 millió munkavállaló akár 15%-kal növelhetné a GDP szintjét. A japán elemzők megnevezték azt is, hogy mely szektorok hogyan profitálhatnának a munkaerő összetételének megváltozásából. Számos ágazat, így a szociális ellátási szektor, a vendéglátás, a szabadidős cégek, a pénzügyi vállalatok és a ruházati és szépségipari termékek forgalmazói is nyereséghez juthatnának a nagyobb női foglalkoztatottságból.[13]
A nők szempontjairól egy 2008-as felmérésre hivatkozva az a kép rajzolódik ki, hogy a legtöbben, a nyilatkozó nők 65,4%-a a gyermeknevelést időbeosztásban nem tudja összeegyeztetni a munkavállalással. Kiemelkedő indok még a munkahelyi támogatás hiánya, a túlzott fizikai leterheltség és a gyermekgondozási szabadság alacsony mértéke.[14]
A Goldman Sachs 2014-es jelentéséből az olvasható ki, hogy a javaslatok és a megkezdett programcsomag optimizmusa ellenére is számos téren hiányossággal küzd a megvalósítás. Egyik legnagyobb problémaként éppen a bölcsődék és az óvodák elégtelenségét emelték ki, amit a kormányzat hatáskörébe soroltak. Mindemellett megjelenik a japán társadalomban élő számos hiedelem, ami a széleskörű változást akadályozza.[15]
Jelen állás szerint az Abenomics működése a japán kormány szerint sikeres, hiszen számos téren, így a nominális GDP, a foglalkoztatottak száma, a vállalati profitok és a munkanélküliségi ráta tekintetében is javulás következett be.[16] A 2016-os év visszaesése után 2017-re a GDP növekedési ütemét ismét magasabbra becsülték, a tavalyi 1,1%-os ráta után a 2,5%-os növekedés biztatónak tűnik. Az, hogy ez a növekedés mennyiben az Abenomics eredménye, nem képezi az elemzés tárgyát, a gazdasági programnak csupán a nők munkavállalására hangsúlyt helyező részét és gazdasági hatását érintjük.
A japán nők foglalkoztatásának múltja és jelene
A Womenomics értékeléséhez elengedhetetlen a japán nők társadalmi szerepvállalásának bemutatása, a munka világa felől közelítve. A japán modernizáció első korszakában, az 1868-ban kezdődő Meiji-restauráció gazdasági reformjai során komoly szerep jutott a női munkaerőnek.[17] Egy tőkében szegény ország nehezen valósíthatta meg a gazdasági szerkezetváltást, így a japán kormányzat a rendelkezésre álló erőforrásokra építve kezdte meg a tőkefelhalmozás irányítását.
Ennek egyik forrása a selyemgyártás volt, s a selyemmanufaktúrákba a munka finom jellege miatt főként fiatal nőket toboroztak. Az állam által irányított iparosításban a textilipar a magas technológiák bevezetésének egyik tere volt, s a nők a selyemgyártásban a munkaerő 85%-át, a pamutfonásban és -szövésben pedig a 70%-át tették ki.[18] A vidéki, jellemzően szegényebb lányokat a munka és tanulás ígéretével, kiemelkedési lehetőséggel keresték a selyemmanufaktúrákba. A fiatal lányokat alacsonyabb bérért foglalkoztatták, mint ami a férfiaknak járt volna, s a megígért egyéb tanulási és fejlődési lehetőségek ellenére kevés szabad mozgást engedtek számukra. A társadalom modernizációja során a japán családoknak fontos szerepük volt a nemzeti érdek szolgálatában, ami a fiatal lányok esetében a termelésben való részvétel volt. Gyakran apjuk vagy bátyjuk írta alá helyettük a szerződést, és ők voltak azok is, akik sztrájk esetén elmentek értük a gyárakba.[19] Azonban ebben az időszakban már megmutatkozott a modern nők változó helyzete is, hiszen számos feljegyzés arról tanúskodik, hogy házasság helyett más textilgyárakat vagy egyéb önálló foglalkozást választottak a selyemgyártásban résztvevő nők.
A japán selyemexport különösen az I. világháború idején virágzott, mivel az ekkor használatos ejtőernyők készítéséhez ez volt a legalkalmasabb anyag. A japán gazdaság jelentős mennyiségű tőkét halmozott fel a selyemexport révén, így a modern kapitalizmus kialakulásánál a női munka komoly hozzáadott értéket jelentett.
Az ország talpra állításában szintén nagy szerep jutott a nőknek. A második világháború pusztítása után a megszállt Japánban az elsődleges cél a gazdaság felélesztése volt, elsősorban fokozott iparosítás által. Az iparosodott társadalmat az átalakuló család jellemezte, a nukleáris családok megjelenésével a férfiak és a nők feladatai megváltoztak. A modern japán családban a kenyérkereső férfi mellett a nő elsősorban a háztartás és a gyermeknevelés feladatát kapta, emellett megengedett volt számukra az ezt kiegészítő munkavégzés, legtöbbször ideiglenesen és részmunkaidőben.[20] A képzetlenebb, így olcsóbb női munkaerő a termelési költségek csökkentése miatt volt gazdaságos a munkáltatók számára, s nagyban hozzájárult a „japán csoda” gazdasági növekedéséhez. A 70-es években kezdték megkérdőjelezni a foglalkoztatásbeli status quót, mivel az egyre később házasodó és egyre kevesebb gyermeket vállaló nők kilépni kívántak a háztartásbeli családanya szerepköréből.[21]
Ezzel megszakadt a nők a modern Japán első évszázada alatt jellegzetes munkaerő-piaci részvétele, ami sok, ám képzetlen munkáért csekély kompenzációt jelentett számukra. Ez az időszak egybeesik a modernizáció magasabb fokával, ami alapjaiban megváltoztatta a társadalom hagyományos normáit, s ma a fiatal japán nők egyre kevésbé hajlanak a házasságra. A karrier szempontjából is történhet ez a döntés, mivel a családanyai szerepkörből nehéz kitörni a gyermekek felnevelése után is, amelyet az elégtelen gyermekfelügyeleti intézményrendszer mellett a japán adórendszer is támogatja. A japán férfiak ugyanis csak akkor kaphatnak adókedvezményt eltartott családtagjaik után, ha feleségük éves fizetése egy bizonyos összeg, 1,03 millió jen alatt marad.[22] Így a legtöbb japán asszony számára a kevesebb kihívást tartogató részmunkák maradnak, amelyek nem szolgálják a szakmai fejlődésüket és a termelékenység növekedését sem.
A japán közvéleményben még mindig hangosak a bővülő női szerepek ellenzői. A konzervatív japán politikusok, akik közül legtöbben a kormánypárt tagjai, demográfiai szempontból károsnak ítélik a női munkavállalást a gazdaságra nézve, s féltik a hagyományos értékrendet.[23] E hangok erejét és a változás szükségességét az is jelzi, hogy 2015 és 2016 között Japán 111. helyre esett vissza a World Economic Forum nemek egyenlősége rangsorában, így a Womenomics munkája korántsem mondható befejezettnek.
Közéleti szerepvállalás
A közéletet és a magánéletet hagyományosan elkülönítő kultúra modern társadalmi lenyomata a politikai életben is érezhető. Az ország politikai vezetői körében kevés nőt találhatunk, köztük többek pályafutása a közelmúltban ért sikertelen véget, így Tomomi Inada védelmi miniszter kényszerült lemondásra, mivel információkat tartott vissza a Dél-Szudánban szolgálatot teljesítő japán békefenntartók helyzetéről.[24]
Az utóbbi évek változást hoztak e téren is, némelyik női politikus nagy népszerűségre tett szert, így Koike Yuriko, Tokió kormányzója. Tekintettel arra, hogy a jelenlegi miniszterelnök is betöltötte korábban e posztot, a kormányzóasszonyt is esélyesnek tartják a miniszterelnöki székre.[25] A népszerű politikus a kormányzó Liberális Demokrata Párt jelöltjét győzte le a tavalyi választásokon, s nemrégiben azt nyilatkozta, hogy hatékonyabbnak érzi a városi politikát, több folyamatot tud átvinni, mint egykor parlamenti képviselőként.[26] A kormányzóasszony szerint az Abe-kormány nem érti a Womenomics lényegét, így minden igyekezetükkel sem képesek valódi változást hozni.
A politikus arra a nézetre erősít rá, hogy a férfias japán politika megkövesedett, így nagyon nehéz rajta keresztül valódi változást hozni, mivel hosszú időbe telik, amíg egy ügy áthalad a rendszeren. Koike annak a társadalmi változásnak a szimbóluma lehet, ami a hagyományos japán politika rendszere helyett hatékonyabb döntéshozatalt és élénkebb részvételt jelent a nők számára is.
A politikai élet hagyományos berögződéseit erősíti a jelenlegi belügyminiszter, Seiko Noda korábbi politikai megnyilvánulásaival szembeni ellenszenv is. A politikus termékenységi problémákkal küzdött hosszú éveken át, ez ösztönözte arra, hogy komolyabban képviselje a gyermekvállalási problémákat a japán parlamentben. Azonban ellenállásba ütközött, hiszen a konzervatív Liberális Demokrata Párt többsége szerint a nők a karriert választották a gyermekek helyett, s ezért esett drasztikusan a születések száma. Noda azonban rávilágított arra, hogy a probléma máshol keresendő, amikor maga is ötven évesen, in vitro mesterséges megtermékenyítéssel hozta világra gyermekét.[27] A japán jogban nincsen szabályozva a petesejt-adományozás, s a japán jog alapján illegális a béranyaság is. Az eset, ami a Womenomics kezdete előtt nem sokkal, 2011-ben történt, rávilágít arra, hogy a japán politikai vezetésnek mélyebbre kell ásnia a demográfiai problémák kezelésében. A meddőség kezelési lehetőségeinek kiterjesztése meghaladja a kormányzat programját, viszont a jövőben kiemelt terület lehet a japán nők társadalmi helyzetének javításában.
Az Abenomics eredményei és értékelése
Az Abenomics női munkát célzó eredményeit a japán Gender Equality Bureau Cabinet Office adatai,[28] valamint az Abenomics hivatalos eredményei alapján vizsgálhatjuk. Ebben a Womenomics kezdete előtti és a 2017-es adatok között változásai közül mindössze azokat vizsgáljuk, amelyekre a fent leírt intézkedések egyértelműen vonatkoznak, hiszen nem zárhatók ki a japán munkaerő-piacra gyakorolt egyéb hatások sem.
Abe miniszterelnök ambiciózus célokat tűzött ki a részvétel sokoldalú növelésében, összességében 2020-ra 30%-ban határozta meg a női felsővezetők arányát. 2013-ban módosította a kvótát, a közszférában 7%-ra, a magánszektorban pedig 15%-ra, 2021-es határidővel.[29] 2014-es davosi beszédében a szülés után visszatérő nők arányát a 2010-es 38%-ról 55%-ra célozta, a 22-44 év közötti nők foglalkoztatottságat pedig a 2012-es 68%-ról 73%-ra.[30] A célok határideje 2020 lett, azonban ezen még változtathatnak az időközben esedékes választások is, s a részeredmények korábban is érzékelhetők lehetnek.
Az Abe-kormányzat alatt már hoztak eredményeket a gazdaságélénkítő intézkedések, négy és fél év alatt az aktív korú nők között a foglalkoztatottság évente egy százalékponttal nőtt, ami jelentős a korábbi évtized kevesebb, mint fél százalékpontos növekedéséhez képest.[31] Meglepő módon az 55-64 éves nők között emelkedett legnagyobb mértékben a munkaerő-piaci részvétel, 2017 májusáig 55%-ról 63,6%-ra.[32] Ez főként annak tudható be, hogy az idősebb nők körében alacsony volt a foglalkoztatottság, így a növekvő kereslet ebből a csoportból még jócskán fel tudott venni munkaerőt. Ehhez a hatáshoz hozzáadódtak még a Womenomics női munkaerőt támogató intézkedései is, s a rendkívül alacsony termékenységi ráta hatására ez a tendencia a jövőben még erősebbé válhat, s a gazdaság komoly hajtóerejét képezhetik az idősödő nők.
Az Abenomics eredményének tekinthető, hogy a program 2012-es kezdete óta 2017-re 2 millió fővel nőtt a női munkavállalók aránya, amely a 3 milliós összes növekedés kétharmadát teszi ki (Ld. 1. ábra).[33] Ám a női munkaerő arányának növekedése nem tudható be teljes mértékben a kormányzati intézkedéseknek, hanem ettől független társadalmi folyamatok következménye, erre példa az idősebb nők fokozott munkába állása, valamint az általános munkaerőhiány és a régóta tartó gazdasági recesszió által okozott kényszerhelyzet.
1. ábra: A munkavállalók száma Japánban, 2012-2017
Forrás: http://www.japan.go.jp/abenomics/
A következőkben a Gender Equality Bureau által közreadott adatokat vizsgáljuk, a 2010-ben és 2017-ben mért adatok összehasonlításával. A közszolgálat, a munkaerő-piac és az oktatás terén hasonlítjuk össze az eredményeket.
A parlament képviselők között az alsóházban csökkent (2010: 11,3% – 2017: 9,3%), míg a felsőházban nőtt a nők aránya (2010:17,4% – 2017: 20,7%).[34] A japán kormány tagjai között több női politikus (köztük a fent említettek) is található, azonban szem előtt kell tartanunk, hogy a felsőházba való bekerülést erősen befolyásolja a szinte örökletes képviselői pozíciók, így a politikusnők sem teljes mértékben érdemek alapján kerültek be. Az igazságszolgáltatás terén érzékelhető nagyobb változás, a bírók között 16%-ról 20,7%-ra, az ügyészek között pedig 12,9%-ról 22,9%-ra nőtt a nők aránya.[35]
A magánvállalatok menedzseri szintű vezetői között 2010-ben és 2017-ben is 9.8% volt a nők aránya, a középvezetők körében viszont 3,6%-ról 6,2%-ra emelkedett.[36] Az alsóbb szintekről induló változás hosszabb távon kihathat a felsővezetés összetételére is, azonban a 2020-as 30%-os cél eléréséhez a következő három évben példátlan gyorsaságú változásra lenne szükséges.
Jelenleg a nők foglalkoztatásának M görbéje éles visszaesést mutat a harmincas korosztály esetében: a nők átlagosan 72%-a dolgozik ebben az időszakban,[37] míg ennél sokkal magasabb lenne a részvételi hajlandóság (Ld. 2. ábra). A gyermekvállalás időszakára a növekvő foglalkoztatottság (2008-ban a harmincas korosztálynak 64-65% volt a részvételi aránya[38]) ellenére a gyermekek napközi elhelyezése megoldatlan probléma. Erre reagál az Abe-kormányzat bölcsődei és óvodai elhelyezést kiszélesítő intézkedése, amelynek eredményei a 2017-es határidő miatt csupán jövőre lesznek értékelhetők.[39]
2. ábra: A japán női munkaerő részvételi aránya korcsoport bontásban
Forrás: http://www.gender.go.jp/english_contents/pr_act/pub/pamphlet/women-and-men17/pdf/1-3.pdf
A felsőoktatásba egyre nagyobb számban kerülnek be lányok, bár a nők között a részvételi arány minden képzési szinten a férfiaké alatt marad. Azonban posztgraduális oktatásban a 2010-es évhez hasonlóan a férfiak 15%-a vesz részt, míg a nők csökkenő számban folytatják egyetemi tanulmányaikat az alapképzés után, a korábbi 7,3% helyett 5,9%-uk.[40] Az általános iskolai tanárok több, mint 60%-át a nők teszik ki (mind 2010-ben, mind pedig 2017-ben), a főiskolai képzésben a tanárok mintegy 50%-a volt nő, 2017-re pedig 50% fölé emelkedett ez az arány. Az egyetemi oktatók között a 2008-as felmérés 18,9%-ról 2017-re 23,7%-ra nőtt a női professzorok aránya.[41]
A vizsgált mutatók legtöbb esetben mérsékelt növekedést mutatnak, amelyek üteme valószínűleg nem lesz elegendő a 2020-ra kitűzött célszámok eléréséhez. Azonban a konkrét számok helyett sokkal nagyobb szükség van szemléletváltásra, a közszféra, a magánszektor és a szélesebb társadalom szintjein is. A megvalósulást gátló tényezők ugyanis nem az eszközökben hanem a döntéshozók és vezetők kulturális és egyéb okokból fennmaradt berögződésekben rejlenek.
A program kritikusai szerint a nők jelentős munkaerő-piaci részvétele nagy terhelést jelentene a japán társadalom számára. Egy női munkavállalók előrejutását célzó cégtámogatási programra az első évben egy vállalat jelentkezett,[42] ami a japán társadalomban rögzült szerepkörökre utal. Egyes, az országban tapasztalható közvélekedések szerint a nők fokozott munkavállalása tovább csökkentené a jelenlegi alacsony termékenységi rátát.[43] Ez viszont könnyen cáfolható, hiszen a legtöbb országban a nemi szerepek kiegyenlítettsége a termékenységi ráta növekedését idézi elő, ahogyan például a skandináv országok esetében tapasztalható, a gyermekvállalást segítő állami támogatás hozzájárul ahhoz, hogy a szülők hasonló mértékben vegyék ki részüket a gyermeknevelésből, s az anyák számára rugalmas munkavállalást biztosítanak.[44] Ezek alapján Japán számára demográfiai szempontból is hasznos lenne a női munkavállalók ösztönzése, ám ehhez szükséges a társadalmi előítéletek meghaladása, és az állam fokozott szerepvállalása, ami a Womenomics keretrendszerén belül elérhető lehet.
Összegzés
A japán foglalkoztatás története alapján elmondható, hogy a női munka a termelés fontos részét képezte a modernizáció időszakában. A változó társadalmi szerepek mellett azonban megmaradtak a hagyományos elvárások, amik főként a családi életre korlátozták a női szerepköröket. A társadalom körében berögzült szemlélet nagyban hozzájárult ahhoz, hogy a női munkaerő kiaknázatlan maradjon a japán gazdaság számára, ezért nagyon időszerű volt az Abe Shinzo által előirányzott Womenomics.
Az intézkedések hatására megindultak kedvező folyamatok, amelyeket a társadalom és a gazdaság más változásai is támogattak. A 2020-ra kitűzött célok azonban nehezen elérhetőnek tűnnek, így a japán vezetésnek elsősorban a szemléletformálásra kell törekednie, első lépésben a közélet terén. Koike tokiói kormányzó e szemléletváltás egyik előfutára lehet, s ha politikai pályafutása sikeresen folytatódik, a döntéshozatal terén is komoly változások következhetnek be. A támogató családpolitika megoldást jelenthet a nehezen elmozdítható akadályokra, ám az adórendszer változtatásai is szükségesek lesznek a jövőben.
A Japán számára új kihívásokat tartogató 21. században óhatatlanul fontos szerephez jutnak az aktív japán nők. Akár a fiatal pályakezdők, akár az ötven év feletti munkavállalók vagy az egyre növekvő élettartamú nyugdíjasok helyzetét nézzük, nagy szüksége lesz rájuk a japán társadalomnak a szemléletváltáshoz és a szerepek újraosztásához.
Források
- The Government of Japan. http://www.japan.go.jp/abenomics/
- Activity Rate: Aged 55-64: Females for Japan. In: FRED Economic Data, FED St. Louis. 2017.07.20. https://fred.stlouisfed.org/series/LRAC55FEJPM156S
- Address by Prime Minister Shinzo Abe, at The Sixty-Eighth Session of The General Assembly of The United Nations. Prime Minister of Japan and His Cabinet. 2013.09.26. http://japan.kantei.go.jp/96_abe/statement/201309/26generaldebate_e.html
- Boost Productivity. In: Abenomics, The Government of Japan. http://www.japan.go.jp/abenomics/productivity/index.html
- CHANLETT-AVERY, Emma – NELSON, Rebecca M: „Womenomics” in Japan: In Brief. August 1, 2014. https://fas.org/sgp/crs/row/R43668.pdf
- Chart of the Week: The Cost of Asia’s Aging. In: IMF Blog, 2017.05.01. https://blogs.imf.org/2017/05/01/chart-of-the-week-the-cost-of-asias-aging/
- FAISON, Elyssa (2007): Managing women: discipling laborin modern Japan. University of California Press, Berkeley, Los Angeles.
- FENSOM, Anthony: Aging Asia: Turning Demographic Weakness to Strength In: The Diplomat, 2017.08.07. http://thediplomat.com/2017/08/aging-asia-turning-demographic-weakness-to-strength/
- FUJITA, Akiko: Japanese Politician Sparks Maternity Debate After Giving Birth at 50. In: ABC News, 2011.01.07. http://abcnews.go.com/International/japanese-politician-seiko-noda-birth-50-sparks-debate/story?id=12562011
- Goldman Sachs: „Womenomics 3.0: The Time is Now.” Japan Portfolio Strategy. 2010.10.01. http://www.goldmansachs.com/our-thinking/investing-in-women/bios-pdfs/womenomics3_the_time_is_now_pdf.pdf
- Goldman Sachs: „Womenomics 4.0: Time to Walk the Talk.” Japan Portfolio Strategy. 2014.05.30. http://www.goldmansachs.com/our-thinking/pages/macroeconomic-insights-folder/womenomics4-folder/womenomics4-time-to-walk-the-talk.pdf
- HURST, Daniel: Japanese defence minister to resign over South Sudan cover-up claims. In The Guardian, 2017.07.27. https://www.theguardian.com/world/2017/jul/27/tomomi-inada-japanese-defence-minister-resign-south-sudan
- Japanese women and work: Holding back half the nation. In: The Economist, 2014.03.28. https://www.economist.com/news/briefing/21599763-womens-lowly-status-japanese-workplace-has-barely-improved-decades-and-country
- KOPF, Dan: Older women are saving Japan’s economy. In: Quartz Media, 2017. július 24. https://qz.com/1036377/the-dramatic-rise-in-older-women-working-in-japan/
- LEWIS, Leo: Japan’s womenomics resists the sceptics. In: The Financial Times, 2017. március 8. https://www.ft.com/content/2fd5378a-e7c8-11e6-967b-c88452263daf
- MEGURO, Yoriko: “Population, Fertility and Development from a Gender Perspective: Building Strategies for Empowerment of Women” http://www.un.org/womenwatch/daw/csw/meguro.htm
- Nordic Gender Equality in Figures 2015. Nordic Council of Ministers. http://norden.diva-portal.org/smash/get/diva2:790696/FULLTEXT02.pdf
- SIEG, Linda – MIYAZAKI, Ami: Politics is faster, more effective in Tokyo, Koike says. In: Japan Today, 2017. 08. 09. https://japantoday.com/category/politics/Politics-is-faster-more-effective-in-Tokyo-Koike-says
- SUGIMOTO, Yoshio (2010): An Introduction to Japanese Society. Cambridge University Press.
- Women and Men in Japan (Pamphlet). Gender Equality Bureau Cabinet Office. http://www.gender.go.jp/english_contents/pr_act/pub/pamphlet/women-and-men.html
- Women and Men in Japan 2010. Gender Equality Bureau Cabinet Office. http://www.gender.go.jp/english_contents/pr_act/pub/pamphlet/women-and-men10/index.html
- Women and Men in Japan 2017. Gender Equality Bureau Cabinet Office. http://www.gender.go.jp/english_contents/pr_act/pub/pamphlet/women-and-men17/index.html
Szerző: Polyák Eszter
[1] FENSOM, Anthony: Aging Asia: Turning Demographic Weakness to Strength In: The Diplomat, 2017.08.07. http://thediplomat.com/2017/08/aging-asia-turning-demographic-weakness-to-strength/
[2] FENSOM, 2017.
[3] Chart of the Week: The Cost of Asia’s Aging. In: IMF Blog, 2017.05.01. https://blogs.imf.org/2017/05/01/chart-of-the-week-the-cost-of-asias-aging/
[4] SUGIMOTO, Yoshio (2010): An Introduction to Japanese Society. Cambridge University Press. p.2.
[5] SUGIMOTO, 2010. p. 3.
[6] About Abenomics. The Government of Japan. http://www.japan.go.jp/abenomics/
[7] CHANLETT-AVERY, Emma – NELSON, Rebecca M:„Womenomics” in Japan: In Brief. August 1, 2014. https://fas.org/sgp/crs/row/R43668.pdf
[8] Address by Prime Minister Shinzo Abe, at The Sixty-Eighth Session of The General Assembly of The United Nations. Prime Minister of Japan and His Cabinet. 2013.09.26. http://japan.kantei.go.jp/96_abe/statement/201309/26generaldebate_e.html
[9] A három rész: a termelékenység növelése, az innováció és a kereskedelem elősegítése, valamint a vállalati tevékenységek energizálása. In: About Abenomics. The Government of Japan.
[10] Boost Productivity. In: Abenomics, The Government of Japan. http://www.japan.go.jp/abenomics/productivity/index.html
[11] Boost Productivity. In: Abenomics, The Government of Japan.
[12] Goldman Sachs (2010): „Womenomics 3.0: The Time is Now.” Japan Portfolio Strategy. 2010.10.01.
[13] Goldman Sachs (2010): Womenomics 3.0, p. 31.
[14] Goldman Sachs (2010): Womenomics 3.0, p. 20.
[15] Goldman Sachs (2014): „Womenomics 4.0: Time to Walk the Talk.” Japan Portfolio Strategy. 2014.05.30.
[16] Abenomics. The Government of Japan. http://www.japan.go.jp/abenomics/
[17] A Meiji-restauráció a sógunátus évszázadai után visszatérést jelentett a császár de facto uralmához, s Japán nyugati mintára történő modernizációjának és iparosításának időszaka lett.
[18] FAISON, Elyssa (2007): Managing women: discipling labor in modern Japan. University of California Press, Berkeley, Los Angeles. p. 8.
[19] FAISON, 2007, p. 9.
[20] MEGURO, Yoriko: “Population, Fertility and Development from a Gender Perspective: Building Strategies for Empowerment of Women” http://www.un.org/womenwatch/daw/csw/meguro.htm
[21] MEGURO, Yoriko: “Population, Fertility and Development from a Gender Perspective: Building Strategies for Empowerment of Women” http://www.un.org/womenwatch/daw/csw/meguro.htm
[22] Goldman Sachs (2010): Womenomics 3.0, p. 16.
[23] Japanese women and work: Holding back half the nation. In: The Economist, 2014.03.28. https://www.economist.com/news/briefing/21599763-womens-lowly-status-japanese-workplace-has-barely-improved-decades-and-country
[24] HURST, Daniel: Japanese defence minister to resign over South Sudan cover-up claims. In The Guardian, 2017.07.27. https://www.theguardian.com/world/2017/jul/27/tomomi-inada-japanese-defence-minister-resign-south-sudan
[25] SIEG, Linda – MIYAZAKI, Ami: Politics is faster, more effective in Tokyo, Koike says. In: Japan Today, 2017. 08. 09. https://japantoday.com/category/politics/Politics-is-faster-more-effective-in-Tokyo-Koike-says
[26] SIEG – MIYAZAKI, 2017.
[27] FUJITA, Akiko: Japanese Politician Sparks Maternity Debate After Giving Birth at 50. In: ABC News, 2011.01.07.
[28] Women and Men in Japan (Pamphlet). Gender Equality Bureau Cabinet Office. http://www.gender.go.jp/english_contents/pr_act/pub/pamphlet/women-and-men.html
[29] LEWIS, 2017.
[30] Goldman Sachs (2014): Womenomics 4.0. p.7.
[31] KOPF, Dan: Older women are saving Japan’s economy. In: Quartz Media, 2017.07.24.
[32] Activity Rate: Aged 55-64: Females for Japan. In: FRED Economic Data, FED St. Louis. 2017.07.20. https://fred.stlouisfed.org/series/LRAC55FEJPM156S
[33] Abenomics. The Government of Japan. http://www.japan.go.jp/abenomics/
[34] Policy and Decision Making, Women and Men in Japan 2010 http://www.gender.go.jp/english_contents/pr_act/pub/pamphlet/women-and-men10/pdf/1-2.pdf Policy and Decision Making, Women and Men in Japan 2017. http://www.gender.go.jp/english_contents/pr_act/pub/pamphlet/women-and-men17/pdf/1-2.pdf
[35] Policy and Decision Making, Women and Men in Japan 2010. Policy and Decision Making, Women and Men in Japan 2017.
[36] Policy and Decision Making, Women and Men in Japan 2010. Policy and Decision Making, Women and Men in Japan 2017.
[37] Work, Women and Men in Japan 2017. http://www.gender.go.jp/english_contents/pr_act/pub/pamphlet/women-and-men17/pdf/1-3.pdf
[38] Work, Women and Men in Japan 2010. http://www.gender.go.jp/english_contents/pr_act/pub/pamphlet/women-and-men10/pdf/1-3.pdf
[39] Boost Productivity. In: Abenomics, The Government of Japan.
[40] Education, Women and Men in Japan 2010. http://www.gender.go.jp/english_contents/pr_act/pub/pamphlet/women-and-men10/pdf/1-5.pdf Education and Research Fields, Women and Men in Japan 2017. http://www.gender.go.jp/english_contents/pr_act/pub/pamphlet/women-and-men17/pdf/1-8.pdf
[41] Education, Women and Men in Japan 2010. Education and Research Fields, Women and Men in Japan 2017.
[42] LEWIS, Leo: Japan’s womenomics resists the sceptics. In: The Financial Times, 2017. március 8.
[43] Goldman Sachs: Womenomincs 3.0
[44] Nordic Gender Equality in Figures 2015. Nordic Council of Ministers. p. 6.
Pálvölgyi-Polyák Eszter BA diplomáját az Eötvös Loránd Tudományegyetem Bölcsészettudományi karán keleti nyelvek és kultúrák szakon, kínai szakirányon szerezte. 2013-2014 között a Konfuciusz Intézet kínai nyelvi részképzési ösztöndíjával egy tanévet töltött a zhejiangi Hangzhou Normal University-n. Mesterszakos tanulmányait a Pázmány Péter Katolikus Egyetem és a Budapesti Corvinus Egyetem Kelet-Ázsia tanulmányok közös képzésén, valamint a Közép-európai Egyetem Nemzetközi kapcsolatok szakán folytatta.
Az utolsó ábra szinte biztos, hogy nem jó. Japán lakossága kb. 120 millió, akkor hogyan szeretne dolgozni 274 millió nő?
Kedves Gábor,
Köszönjük szépen az észrevételét! Igaza van, az ábra szövegében valóban elírás történt! Az észrevétele alapján a mai napon az ábrát korrigáljuk!
Üdvözlettel,
Bendarzsevszkij Anton