Az új világrend és a régimódi ENSZ: fenntartható?
A nemzetközi politikát továbbra is kétségkívül a nagyhatalmak fogják meghatározni. A katonai, gazdasági és politikai hatalmukban rejlő potenciáltól függően alakul a világpolitikai rendszer szerkezete egy-, két- vagy többpólusúvá. Azonban ki kell emelnünk a nemzetközi szervezetek fontos szerepét, mindenekelőtt az ENSZ-ét. Mindamellett a nemzetközi szervezetek szerepét nem szabad túlbecsülni sem. Az ENSZ egész egyszerűen nem reagált megfelelően, vagy nem hagyták, hogy reagáljon a szovjet beavatkozás utáni magyarországi vagy csehszlovákiai válsághelyzetben, illetve a számtalan latin-amerikai válság során, amikor az Egyesült Államok beavatkozott. Azonban az ENSZ szerepe nem is alábecsülendő. Nem csak azért, mert sok sikeres missziót szervezett, hanem azért is, mert a többpólusú világban még jelentősebb szereplővé válhat.
Szerző: Prof. Dr. Dušan Proroković – Szerb Alternatív Stratégiai Központ igazgatója
Az 1990-es évek kezdetéig az ENSZ a kétpólusú világrendben létezett, majd 2008-ig egypólusúban. 2008 óta a világ politikai rendszere nyilvánvalóan átalakulóban van többpólusú renddé. Érdekes módon a legjelentősebb hatalmak előre látták ezeket a fejleményeket, és támogatták a G20 létrehozását. A G8 helyett új multilaterális alakulat jött létre, amely a világ legfontosabb országait foglalja magában. Azonban a G20 nem helyettesíti az ENSZ-t. Egész egyszerűen azért, mert az ENSZ-en belüli mechanizmus több mint 60 év alatt fejlődött ki, konszenzuson és világszerte elfogadott alapelveken alapul, és az ENSZ olyan gazdag jogi örökséget hozott létre, amely szintén jelentős – az ENSZ tagjai olyan regionális hatalmak és kis államok is, amelyek fontos szerepet játszanak a regionális biztonság tekintetében a világ különböző részein. A nagyhatalmak a leginkább felelősek a globális biztonságért, de sem most, sem a jövőben nem ők határozzák meg a regionális biztonsági dinamikát a regionális hatalmak és a kis államok bevonása nélkül.
Változik a világ: a vásárlóerő-paritás (PPP) alapján számított globális GDP megoszlása 1989-től 2014-ig
állam | 2014/1989 (А)/(R) | 2014 (%) | 2009 (%) | 2004 (%) | 1989 (%) |
USA | – 6,14 (–27,56) | 16,14 | 16,98 | 19,64 | 22,28 |
Kína | +12,25 (+300,98) | 16,32 | 13,71 | 9,68 | 4,07 |
Japán | –4,39 (–49,94) | 4,40 | 4,90 | 5,79 | 8,79 |
Németország | –2,65 (–43,44) | 3,45 | 3,72 | 4,20 | 6,10 |
Franciaország | –1,75 (–42,27) | 2,39 | 2,65 | 3,07 | 4,14 |
Brazília | –0,72 (–19,25) | 3,02 | 3,18 | 3,08 | 3,74 |
Egyesült Királyság | –1,29 (–35,34) | 2,36 | 2,53 | 2,96 | 3,65 |
Olaszország | –2,26 (–53,42) | 1,97 | 2,36 | 2,88 | 4,23 |
Oroszország | –0,17 (–4,89) | 3,30 | 3,44 | 3,47 | – |
India | +3,11 (+83,60) | 6,83 | 6,09 | 4,91 | 3,72 |
Kanada | –0,60 (–28,84) | 1,48 | 1,54 | 1,73 | 2,08 |
Ausztrália | –0,19 (–15,83) | 1,01 | 1,04 | 1,09 | 1,20 |
Spanyolország | –0,78 (–34,98) | 1,45 | 1,70 | 1,94 | 2,23 |
Mexikó | –0,65 (–24,71) | 1,98 | 2,03 | 2,21 | 2,63 |
Dél-Korea | +0,45 (+37,50) | 1,65 | 1,67 | 1,64 | 1,20 |
Indonézia | +0,56 (+28,57) | 2,48 | 2,27 | 2,03 | 1,96 |
Törökország | +0,01 (+0,72) | 1,40 | 1,34 | 1,38 | 1,39 |
Szaúd-Arábia | +0,10 (+7,19) | 1,49 | 1,38 | 1,28 | 1,39 |
Argentína | +0,01 (+1,15) | 0,88 | 0,89 | 0,81 | 0,87 |
Dél-Afrika | –0,23 (–26,14) | 0,65 | 0,68 | 0,70 | 0,88 |
- – abszolút változás; (R) – relatív változás
Ezért az ENSZ-nek nincs alternatívája. Azonban a belső szerkezete miatt az ENSZ előtt jelenlegi formájában nem áll nagy jövő. Alapvető reformok és szerkezeti változások szükségesek, hogy hatékonyabbá váljon, és segítse a rendszer strukturális átalakulásának lehető legnyugodtabb lezajlását. Mindenekelőtt ez az ENSZ Biztonsági Tanácsának belső reformját érinti. A mai struktúra a 2. világháború hozadéka. A győztes hatalmak létrehoztak egy olyan rendszert, amelyben 5 állam állandó, vétójoggal rendelkező tag. Természetesen ennek volt is értelme. Mindazonáltal szem előtt kell azt is tartanunk, hogy milyen világban élünk: már nem a 2. világháború után kialakult nemzetközi viszonyok dinamikáját követi. Hatalmas változások zajlottak – akár a gazdasági mutatókról, akár az államok haderejéről, akár a demográfiai mutatókról beszélünk. A Biztonsági Tanács öt állandó tagja jelenleg a világ GDP-jének 47,8%-át adja, ebből az USA és Kína adja a 39,4%-ot, míg az Egyesült Királyság, Franciaország és Oroszország mindössze 8,4%-ot. A gazdasági paramétereket látva természetesen felmerül a kérdés, hogy például Japán és Németország miért nem állandó tagok?
A világ lakosságának %-os megoszlása
Az öt állandó tag a világ lakosságának 26,3%-át öleli fel. Ebből 18,3% Kínáé, míg a fennmaradó 8% megoszlik a többi négy ország között. Ha ezt a mutatót nézzük, Indiának is állandó tagnak kellene lennie. Hadereje is indokolttá teszi ezt. India jó úton halad afelé, hogy a negyedik nukleáris hatalommá váljon, amely nem csak a dél-ázsiai regionális biztonságért felelős, hanem a globális biztonságért is. Brazília szintén olyan ország, amelynek hadereje növekszik, és megkerülhetetlen tényezője az egész latin-amerikai térség regionális biztonságának. Brazília is állandó tagságra pályázik az ENSZ Biztonsági Tanácsában. Afrika jövőben várható eseményeinek tudatában fontos, hogy ezen a kontinensen is legyen egy ország, amely az ENSZ Biztonsági Tanácsában állandó tagként van jelen. Ha Nigéria az ENSZ Biztonsági Tanácsának állandó tagja lesz, számottevően kisebb lesz az esélye széthullásának, destabilizációjának. A változások szükségesek. Erre az előző évek is rámutattak.
1993-ban az ENSZ felállított egy nyílt végű munkacsoportot a Biztonsági Tanácsban való méltányos képviselet és a taglétszám növelése érdekében. Azonban ezen testület, immáron 25 éves fennállása és működése alatt, szinte semmilyen eredményt nem tudott felmutatni. 2005-ben Kofi Annan főtitkár azt szorgalmazta, hogy a Biztonsági Tanácsot 24 tagra bővítsék ki. A testület átalakításához két alternatív javaslattal állt elő.
Kofi Annan javaslata
Jelenlegi szerkezet | A modell | B modell | |
Állandó tagság | 5 | 11 | 5 |
Kétéves tagság | 10 | 13 | 11 |
Négyéves tagság | – | – | 8 |
Az első forgatókönyv – az A modell – azt jelenti, hogy az állandó tagok számát hat állammal, a nem állandó tagok számát három állammal megemelik. Így a vétójoggal rendelkező államok száma 11-re emelkedik. A második forgatókönyv – a B modell – szerint a vétójoggal rendelkező állandó tagok száma öt marad, és a kétévre beválasztott nem állandó tagok számát megnövelik eggyel, továbbá bevezetnek egy új kategóriát: nyolc nem állandó tagot, amelyek négy évre kapnak tagságot. Annan javasolta a meglévő csoportok megszüntetését és új formációk létrehozását is, kizárólag a kontinensekhez való tartozás szerint.
Kishor Mahbubani javaslata
Státusz | ∑ | Tagok (Államok) | ∑ | |
Állandó | 7 | USA, Kína, Oroszország, India, Brazília, Nigéria és az EU
|
7 |
|
Félig állandó | 7 | Ázsia-csendes-óceáni térség: Japán, Pakisztán, Dél-Korea, Banglades, Fülöp-szigetek, Irán, Thaiföld, Vietnám, Indonézia
|
Nyugat-/Kelet- Európa: Németország, Franciaország, Egyesült Királyság, Spanyolország, Olaszország, Törökország, Lengyelország, Kanada
|
28 |
Latin-Amerika /Karibi térség: Argentína, Mexikó, Kolumbia, Venezuela
|
Afrika: Dél-Afrika, Etiópia, Kenya, Algéria, Kongói Dem. Köztársaság, Tanzánia, Egyiptom | |||
Nem állandó | 7 | Minden más állam (ENSZ tag) | 158 |
Kishore Mahbubani kompromisszumos javaslatot terjesztett elő: a Biztonsági Tanács 21 tagra bővülne, három csoportra osztva: állandó tagok, félig állandó tagok és nem állandó tagok. Mindegyik csoportot hét állam alkot. Az állandó tagok az alábbiak lennének: USA, Kína, Oroszország, India, Brazília és Nigéria, továbbá egy helyet kapna az EU. A félig állandó tagokat regionális alapon választanák. Ezek a helyek a regionális hatalmakat illetnék. Így néhány ország – például Japán, Pakisztán, Németország és Mexikó – négy évenként taggá válhatna. Ez nagyon fontos lenne, mert, ahogyan azt Mahbubani is megjegyezte, India két évtizeden át, 1992 és 2011 között nem volt a Biztonsági Tanács tagja.
India ENSZ BT állandó tagságát határozottan és nyíltan támogató országok
Fontos megjegyezni, hogy a jelenlegi állandó tagok hivatalosan támogatják az ENSZ reformját, de nem hivatalosan már más a hozzáállásuk. A „Wikileaks”-nek köszönhetően nyilvánosságra került az USA ENSZ-nagykövete, Zalmay Khalilzad és Condoleezza Rice amerikai külügyminiszter közötti levelezés, amelyben ez áll: „a Biztonsági Tanács jelenleg megfontolás alatt álló modellek szerint történő kibővítése csökkentené az amerikai befolyást a testületben. Az új, vétójoggal rendelkező állandó tagok beválasztása potenciálisan nagyobb kockázatot jelentene az amerikai érdekekre.” Ha több ország kap vétójogot, a hatalom megoszlik és ennek következményeként a jelenlegi öt állandó tag meggyengül a globális politikai rendszerben.
Az ENSZ reformját legkövetkezetesebben négy ország követeli: Brazília, India, Japán és Németország. Az ENSZ-en belül létrehozták az ún. G4-et, amely aktívan lobbizik a változásért. Az ennek szükségességéről folyó viták során Japán és Németország nem győzi hangsúlyozni a tényt, hogy az ENSZ költségvetéséhez legtöbbel hozzájáruló országok között vannak. (21) 82 ország pedig támogatta azt a törekvést, hogy India állandó taggá váljon.
Uniting for Consensus (UfC)
A Uniting for Consensus (UfC) mozgalom az 1990-es években jött létre, az ENSZ Biztonsági Tanács állandó tagságának esetleges kibővítése ellen. A mozgalom vezetői Olaszország, Kanada, Mexikó, Argentína, Dél-Korea és Pakisztán. Ők szerényebb javaslattal álltak elő: a BT tagok számát 25-re növelnék, a jelenlegi állandó tagok megtartanák a vétójogukat, és a 10 új tag nem állandó tagságot kapna.
Ezek az országok nemigen támogatják azt az elképzelést, hogy a G4 állandó tag legyen a BT-ben. Úgy vélik, ez a fennálló regionális viszonyokat veszélyeztetné.
Pakisztán ellenzi, hogy India állandó tagságot kapjon a BT-ben, mint ahogy Dél-Korea Japán, Mexikó és Argentína pedig Brazília állandó tagságát ellenzi. Kínának is jelentős fenntartásai vannak Japán ezirányú törekvéseit illetően. Németország állandó tagsága bizonyos európai államok részéről nem kívánatos, de a világ más országainak részéről sem, mivel ebből a térségből két ország már állandó tag – Nagy-Britannia és Franciaország. Ahogyan azt Paul Kennedy írja: „Mindenki egyetért abban, hogy a jelenlegi struktúra elhibázott. De továbbra sincs konszenzus abban, hogyan lehetne kijavítani.”
Minden hiányossága ellenére a világnak szüksége van az ENSZ-re. Hosszú ideje ez a közös biztonság egyetlen intézménye, és ez is marad. Ezért gyors reformokra van szükség. A jelenlegi struktúra nem tükrözi a valós nemzetközi viszonyokat.
Szerző: Prof. Dr. Dušan Proroković – Szerb Alternatív Stratégiai Központ igazgatója