Magyar fizika tanárok látogattak a CERN-be
2018. augusztus 18-25 között a Magyar Tudományos Akadémia Wigner Fizikai Kutatóközpont segítségével hazai fizika tanárok számára nyílt lehetőség, hogy a CERN-be látogassanak. Az továbbképzés alkalmával a résztvevők megismerkedhettek a legmodernebb részecskefizikai eredményekkel. Az eseményre a CERN 2018-as Magyar Tanárprogjamának keretein belül került sor, a Pallas Athéné Innovációs és Geopolitikai Alapítvány támogatásával. Az együttműködés keretében a tanárok már harmadik alkalommal vehettek részt a programokon.
Az MTA Wigner Fizikai Kutatóközpont (MTA Wigner FK) 2012. január 1-től a korábbi MTA KFKI Részecske- és Magfizikai Kutatóintézet és a korábbi MTA Szilárdtestfizikai és Optikai Kutatóintézet egyesülésével jött létre. Ma az MTA legnagyobb fizikával foglalkozó kutatóintézete. 2013-tól a Kutatóközpont részeként működik a világszínvonalú Wigner Adatközpont is. A központ kutatói a világ legkülönbözőbb fizikai problémáit vizsgálják az egészen apró részecskék tanulmányozásától a világűr fizikájáig, az elméleti problémáktól az alkalmazott kutatásokig.
A CERN Tanárprogram célja, hogy a résztvevők az előadásokon, helyszíni programokon, kiállításokon és gyakorlati műhelyeken való részvétel után „nagykövetekként” térjenek vissza országaikba, így jelen esetben Magyarországra, ahol a megszerzett tudást és tapasztalatokat továbbadják a jövő fizikus, mérnök vagy éppen informatikai szakember generációjának. A Kutatóközponttal alkotott partnerség ezért különösen jó lehetőséget nyújt a megfelelő eredmény eléréséhez, hiszen határokon átívelő hídként biztosítja az összeköttetést a tanulók és a tapasztalt fizikusok között.
A programsorozat részeként a magyar fizikusok először a CERN történelmével, építésének körülményeivel és a részecskekutatás alapjaival ismerkedtek meg közérthető formában, videók és képanyagok segítségével, így nem csak magáról a kutatóközpontról szerezhettek hasznos tudást, de bemutatásának egyszerű, világos módszeréről is képet kaphattak.
A fennmaradó napokon a részecskefizika, a nehézion-fizika, a kozmológia és a CERN működésének mélyebb rétegeivel ismerkedtek meg szakmai programok keretein belül. Miközben betekintést nyerhettek a laboratórium adatfeldolgozásának és informatikai hátterének működésébe is, közös előadássorozatokon cserélhették ki tudásukat a CERN dolgozóival, illetve a 2003-ban kezdődött NA61/SHINE kísérletet is alkalmuk nyílt megtekinteni, mely az egyik legjelentősebb kísérlet (a második legnagyobb, melyet rögzített célponttal végeznek) a kutatóközpont területén.
Az esemény svájci záróelőadásának témája arról szólt, hogy milyen lehetőségek állnak rendelkezésre, ha a magyar tanárok iskolásokkal szeretnék megismertetni a CERN működését, illetve gyakorlati útmutatást is kaptak arra nézve, hogyan lehet a tanulók látogatását megoldani.
Hazatérésük után a résztvevők egy egésznapos decemberi utótalálkozón értékelték a tanultakat és beszélték meg élményeiket, ahol egyúttal a CERN Tanárprogramjának jövőbeli irányvonaláról is egyeztettek, a Svájcban tevékenykedő munkatársak bevonásával.
A CERN-t, azaz az Európai Nukleáris Kutatási Szervezet Európai Részecskefizikai Laboratóriumát 12 alapítóállam hozta létre 64 évvel ezelőtt. Ma 22 állam csatlakozik a programhoz és 79 országból fogad kutatókat az intézmény, így szinte olyan mint egy önálló állam. A központban beszélt nyelvek száma 100 körül van, de a hivatalos nyelvek az angol és a francia. A létesítmény 3440 alkalmazottat számlál, akik közül 32 magyar (2017 decemberi adat).